Vše o (webových) účtenkách

Teeta je jeden z mála EET systémů, které umějí stejně dobře vystavovat jak normální tištěné, tak i webové účtenky. Ve skutečnosti Teeta byla první, kdo s nápadem na webové účtenky přišel (spolu s naším milým konkurentem Malou Pokladnou). Využili jsme toho, že zákon nestanoví, jakou formu má účtenka mít. A napadlo nás, že by možná šlo vyřešit EET i bez tiskárny a významně tak ulehčit tisícům malých podnikatelů.

Co je webová účtenka?

Webová (nebo také elektronická) účtenka je normální účtenka se všemi náležitostmi dle zákona o EET. Jen místo toho, aby byla vytištěna na papíře, je “pověšena” na webu. Každá účtenka má přitom svou vlastní unikátní adresu. Tu stačí zákazníkovi napsat do webového prohlížeče a účtenka se mu zobrazí.

Adresa webové účtenky je například toto: “www.teeta.cz/JY9AF4S5”.

A tady je webová účtenka s touto adresou. POZOR: adresa účtenky NENÍ účtenka. Je to jen cesta k účtence.

Výhody webové účtenky

Webová účtenka má výhody pro všechny - pro podnikatele, pro zákazníka a dokonce i pro stát a planetu.

Použití webové účtenky

Finanční správě se zprvu náš nápad s webovými účtenkami moc nelíbil, ale nakonec vydala stanovisko, které říká, že vydání webové účtenky je v pořádku za předpokladu, že zákazník s touto netradiční formou účtenky souhlasí.

Budete-li tedy vydávat webové účtenky, musíte se každého zákazníka zeptat, zda mu můžete účtenku vydat jako webovou účtenku. Podle zkušeností našich zákazníků takový rozhovor vypadá obvykle takto:

— Máte internet? Mohu vám vydat webovou účtenku?

— Ano.

POZOR: Zákazníků se opravdu musíte ptát, nestačí je informovat např. cedulí, že vystavujete webové účtenky. Stejně tak není možné diskriminovat zákazníky, kteří webovou účtenku odmítnou a neobsloužit je. To by bylo v rozporu se Zákonem na ochranu spotřebitele.

…pokud souhlasí

Pokud zákazník souhlasí, je to jednoduché. Jakmile zaevidujete platbu, Teeta automaticky vystaví webovou účtenku a zobrazí vám její adresu. Na vás pak je tuto adresu nějak předat zákazníkovi.

Je přitom jedno jak. Naši uživatelé ji nejčastěji napíší na kousek papíru. Někteří k tomu využívají předtištěných papírků, které si vytisknou a nastříhají a kam pak už jen dopisují osm číslic unikátní adresy účtenky. Někteří ji posílají e-mailem nebo SMSkou. Důležité zkrátka je adresu účtenky zákazníkovi nějak předat, aby s ní mohl disponovat (zacházet).

…pokud nesouhlasí

Pokud zákazník webovou účtenku odmítne nebo nerozumí tomu, co po něm chcete, musíte mu vydat účtenku normální - tj. papírovou. A tady máte dvě možnosti.

  1. Vytisknout ji (pokud například máte připojenu běžnou kancelářskou tiskárnu).
  2. Vypsat ji rukou.

Vypisování rukou Finanční správa ve svém stanovisku moc nedoporučuje (protože se můžete při přepisování mnoha čísel splést), ale zakázat to nemůže, neboť zákon tuto možnost připouští.

Vypisování účtenky není nic moc zábavného, musíte ji přepsat celou včetně těch dlouhých čísel FIK a BKP. Zabere vám to tak 4-5 minut soustředěné práce.

Takže webovou nebo tištěnou?

Rozhodnutí je na vás. Obecně doporučujeme spíš si pořídit účtenkovou tiskárnu. Zvlášť pokud máte účtenek víc, míváte frmol na prodejně nebo k vám chodí lidi, u nichž lze předpokládat, že se moc nekamarádí s internetem. Také v případě častějších výpadků internetu je lepší vystavovat účtenky tištěné. Tištěné účtenky také znamenají menší riziko problémů s Finanční správou. Ve srovnání s webovými účtenkami je těžší je používat špatně.

Nejlevnější tiskárna stojí kolem 2600 i s DPH a Teeta s ní tiskne krásné účtenky. Více k tomuto tématu ve speciálním článku Tisk na pokladní tiskárny.

Na druhou stranu, máte-li účtenek jen několik denně, máte dost času případně účtenku vypsat nebo k vám chodí samí milí bezproblémoví lidé, vyřeší vám EET i webová účtenka.

Naši klienti vystavují tištěné a webové účtenky tak zhruba půl na půl. A co vy?

Máte-li další otázky, napište nám na ahoj@teeta.cz. Rádi vám odpovíme.

Sdílet článek na Facebooku