EET pro paní Věru

AKTUALIZACE: Toto je nová verze populárního návodu z první vlny EET, který si přečetlo víc než 12 tisíc lidí, doplněná o novinky a zkušenosti ze stovek registrací do naší Teety. Budeme moc rádi, pokud tento návod nasdílíte, opravdu hodně lidem pomůže. Pokud víme, je to nejpodrobnější a nejblbuvzdornější návod na webu.

Napsala nám paní Věra. A nejen ona. Lidé píší a ptají se ptají prakticky pořád, protože prokousat se nastavením EET opravdu není snadné a to ani pro lidi, kteří to s počítači umějí. Natož pro ty ostatní.

Krok 1. — Autentizační údaje

První věc je návštěva jakéhokoli Finančního úřadu (leckde vám mohou tvrdit, že to musí být váš Finanční úřad, ale to je nesmysl, nedejte se odradit). Seznam FÚ najdete zde, většina má otevřeno od 8 do 17 v pondělí a středu a v ostatní dny dopoledne. Kvůli druhé vlně budou nejspíš otvírací dobu protahovat.

Na Finančním úřadě hledejte Odbor registrace. Tam řeknete “já jsem tu kvůli EET” a oni už budou vědět. Budou po vás chtít občanku a podepsat protokol o jednání. Za to vám vydají obálku s přihlašovacím jménem a heslem. To jsou ty autentizační údaje.

Získat autentizační údaje na Finančním úřadě je paradoxně rychlejší, než o ně žádat elektronicky. Když jsme tam byli na podzim, trvala celá procedura 15 minut. Ale to bylo bez čekání. Je otázka, jak to bude vypadat ke konci měsíce, až se na Finanční úřady nahrnou poslední opozdilci.

Pokud máte datovou schránku, můžete autentizační údaje získat i online. Formulář je nicméně strašně složitý a poslat jim to trvá až 3 dny. Pokud žijete ve městě a nemáte to na finančák daleko, je asi lepší se tam zastavit.

Fotografie obálky s autentizačními údaji.
Získat autentizační údaje osobně je paradoxně rychlejší, než o ně žádat elektronicky.

Krok 2. — Certifikát

Pokud nejste opravdu zkušený uživatel, doporučujeme vám tento a následné kroky dělat na PC, nikoli na mobilu nebo na tabletu (a zvlášť ne na iOSu). Mnoho lidí se zasekne na tom, že nedokáží stažený certifikát na tabletu najít a použít.

Máte-li obálku s autentizačními údaji, můžete se zkusit přihlásit na Daňový portál Finanční správy (pokud se vám neobjeví stránka s možností přihlášení, proklikněte Elektronická evidence tržeb > Správa údajů evidence tržeb). Pozor, přihlášení nemusí fungovat hned, může trvat až 24 hodin, než vaše přihlašovací jméno a heslo začne platit.

Kliknete-li na výše uvedený odkaz, může se stát, že místo Daňového portálu uvidíte něco, co vypadá jako stránka ruských hackerů. Nebojte, to je v pořádku, Ministerstvo financí jen používá k zabezpečení svých stránek nedůvěryhodné metody. Klikněte na “Pokračovat” nebo pokud používáte Chrome na “Rozšířená nastavení” a pak na link dole (je tam něco ve smyslu: “Vím, co dělám, opravdu chci pokračovat na stránky, které vypadají jako stránky, které mi sežerou všechna data a zavirují počítač.”).

Obrázek varování chybného SSL certifikátu.
Ministerstvo má nedůvěryhodné certifikáty, ale nebojte, je to v pořádku.

Sláva. Jsme na stránkách Daňového portálu Finanční správy. Nyní je potřeba udělat následující:

Krok 3. — Registrace provozoven

Zavřete okno prohlížeče s certifikáty a vraťte se zpět na Daňový portál. Klikněte na “PROVOZOVNY” a zvolte “Nová provozovna”. Zde zaregistrujete každou ze svých provozoven. Provozovnou se zjednodušeně rozumí místo, ve kterém si od vás může někdo něco koupit. Pozor, patří sem i webové stránky, takže pokud prodáváte přes webovky, musíte je zaregistrovat jako virtuální provozovnu. Pokud jste na cestách, je provozovnou sídlo vaší firmy nebo vaše bydliště.

Tady na vás kromě volby převažující činnosti nečíhá žádná past, mělo by to jít snadno. Každé provozovně přidělí systém číslo. Tato čísla si poznamenejte. A opět POZOR: zas se tu často chybuje, spousta podniků má na účtenkách provozovnu “1”. Takové číslo systém vůbec nevydává. Nejmenší je 11 a pak jde řada 21, 31, 41 atd…

Takhle vypadá celý proces na videu.

Krok 4. — Výběr systému pro EET

Máte-li certifikát a registrovanou alespoň jednu provozovnu, je na čase si vybrat systém nebo aplikaci, kterou budete pro evidenci tržeb používat. Na trhu je jich spousta.

My vám samozřejmě doporučíme naší Teetu, která je levná (99 / měs.), jednoduchá a k jejímuž provozu ani nepotřebujete tiskárnu. Ale hlavně je už ověřená, my se o ní staráme a lidi jí mají rádi.

Krok 5. — Zprovoznění systému

Tady se to bude výrazně lišit systém od systému. Nicméně v každé aplikaci budete muset nahrát vygenerovaný certifikát, zadat k němu heslo a případně vyplnit další údaje.

My jsme v Teetě tento proces zjednodušili na maximum, snáz to už opravdu nejde. Tady je tedy postup pro Teetu, v jiných aplikacích bude asi trochu komplikovanější:

Hotovo, celé to netrvalo ani dvě minuty a už můžete registrovat svou první platbu! Finanční správa se dušuje, že pokud spadáte do druhé vlny EET, plaby evidované do 1.3. vám nebude počítat, takže systém můžete bez obav zkoušet. Pokud obavy přeci jen máte, zadávejte nulové platby nebo zadané platby stornujte.

Soubor s certifikátem nyní můžete smazat a heslo k němu zapomenout. Nebo spíš byste to měli udělat. Pokud byste v budoucnu měnili systém, je bezpečnější si vygenerovat nový certifikát podle kroku 2.

Často se lidé také ptají, jak si ověří, že evidence správně funguje. Jednoduše. Nejlépe uděláte, když vystavíte nějakou účtenku a pak se přihlásíte na Daňový portál Finanční správy, kde v sekcích SOUČTY a TRŽBY uvidíte buď souhrnně nebo podrobně přehled veškerých evidovaných tržeb. POZOR: podrobný seznam tržeb má 24 hodinové zpoždění, takže dnešní tržby tam najdete až zítra.

Krok 6. — Povinný text

Ale ani to pořád ještě není všechno. Podle zákona máte povinnost označit každou svou provozovnu povinným textem. Povinný text ke stažení a vytištění najdete zde. Musíte ho vytisknout dostatečně velký a umístit ho viditelně. Tento text musíte mít také na webových stránkách, pokud přes ně prodáváte a přijímáte plaby jinak než převodem na účet nebo dobírkou.

Fotografie obálky s autentizačními údaji.
Povinný text. Může vypadat jakkoli, ale musí mít přesně toto znění.

Krok 7. — Evidence tržeb

Ze zákona o EET máte dvě povinnosti:

  1. Každou přijatou tržbu v hotovosti, kartou nebo stravenkami hned po přijetí zaregistrovat v EET.
  2. Vydat zákazníkovi účtenku (může mít různou formu; může být vytištěná, napsaná rukou, elektronická…).

Praktická rada k prvnímu bodu: zákon nezná žádné sankce, pokud zaregistrujete tržbu, kterou registrovat nemáte. Takže budete-li na pochybách, jestli tržbu registrovat nebo ne, zaregistrujte ji.

Co se vydání účtenky týče, tak účtenku musíte vydat, i když ji zákazník nechce nebo ji dokonce výslovně odmítne. Takže žádné: “Chcete účtenku?” Protože, kdyby byl na druhé straně kontrolor z Finanční správy, máte problém. Účtenku zkrátka vystavit musíte a musíte ji zákazníkovi předat tak, aby s ní mohl disponovat - tedy, aby si ji mohl vzít. Pokud vystavujete webové účtenky přečtěte si ještě tento článek, který se jim podrobně věnuje.

Nezapomeňte poučit své zaměstnance. Za jejich případné chyby či nedbalost jste zodpovědní nakonec vy.

A to je celé. Úplně jednoduše to nevypadá a ani to úplně jednoduché není. Ale věřím, že s tímhle návodem se s novou povinností dokážete vypořádat. A určitě neuděláte chybu, když si pro evidenci zvolíte naší Teetu. Pokud budete potřebovat poradit, napište nám na ahoj@teeta.cz. Rádi poradíme. Stejně tak nám prosím napište, narazíte-li na problém nebo nesrovnalost v tomto návodu.

Sdílet článek na Facebooku